Ostindiefararen Götheborg

Så nu har jag iaf skickat in allt till VLT och också fått svar om när det ska vara med.
Imorn i VLT så kommer jag vara med på sida 5 som en "hylla".Inte mycket alls men något iaf haha:)

Så,det som jag har skrivit "hemligt" hela tiden om är just detta,att jag på tisdag den 28 juli mönstrar på som jungman på Ostindiefararen Götheborg! Jag kommer vara borta i hela 16 dagar. Min resa börjar i Lysekil där jag tar mina första steg på skeppet.Övernattar i hamnen 2 nätter och den 30 juli bär det av.
Jag är riktigt nervös om jag ska vara ärlig,jag åker iväg,alldeles själv utan att känna en enda människa ombord. Och när jag kliver av lär jag ha hittat en del vänner iaf:D
Så det är det jag varit ute och handlat till senaste veckan,gummistövlar,seglarhandskar,skor,underställ,hänglås,sovsäck...ja allt möjligt:P Har lite kvar att fica som det viktigaste...En väska att bära allt i haha:)
Vi som åker kommer inte ha så jättemycket utrymme för våra saker, utan kommer får ett varsitt bingfack som är 20X30X70. Alltså inte så stort alls, men som tur är så får vi "jobbarkläder" av dem,det vill säga jackor,byxor och regnkläder. Så behöver bara ta med nödvändiga saker. Bye Bye smink och platttång, hej naturlig och lockigt:D
Jag tror att jag kommer få en GRYM upplevelse, trots att det kanske kan bli en hel del tuffa dagar ombord.

Min huvuduppgift som jungman ombord är att tjänstgöra som däckselev, vilket innebär att jag hanterar skeppets segel och rigg efter instruktioner från min mastskeppare (vaktledare). Den tidstypiska riggen gör att segelhantering innebär en hel del klättrande i den 40 meter höga riggen. Fatta 40 meter HÖG och man ska klättra i den oavsett väder!!!!!
Och dygnsrytmen lär ändras då man som jungman blir  uppdelad i vaktlag och varje vaktlag arbetar fyra timmar och är sedan lediga åtta timmar. Under  vaktgången  tilldelas man olika poster. Det kan vara att stå till rors (styra skeppet), stå utkik, eller gå brandrond. Vi kommer också att få hjälpa till med matlagning i byssan (köket).

Men jag har inget ont att säga, detta ska bli en grym upplevelse trots att jag kommer lämna H här alldeles själv i 16 dagar...:(


Etappen ser ut såhär:
Lysekil:Skeppet kommer till Lysekil den 27 juli,jag mönstrar på den 28 juli och den 30 juli bär det av mot första destinationen för mig!
Halmstad: Där anländer vi till Halmstad Marinfestival den 31 juli och stannar till den 2 augusti.
Risör(Norge): Gästar vi Risör Träbåtsfestival under 6 augusti kl. 15.00 - 9 augusti kl. 21:00
Göteborg: Hemmet för skeppet,dit anländer vi den 11 augusti och jag mönstrar av den 12 augusti om jag inte stannar någon dag längre.

Götheborg blev påriggad den 21-22 mars och sen dess har hon varit ute och seglat 4 etapper,jag ska segla med den 5:e etappen.

Kommentarer
Postat av: Nicole

Det låter ju jätte spännande :) en upplevelse man inte kommer glömma!

2009-07-24 @ 10:23:41
URL: http://xoxonicole.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0