Dag 4

Dag 3

Dag  3

Igår var första dagen som ljungman

Igår var första dagen som ljungman,nervöst men gud va underbara människor d e i mitt vaktlag:-dimorn bitti bär det av ont halmstad o första stoppet för oss

Dag 2

Dag 2.

Dag 1

Dag 1.Lysekil

Besviken

Precis ätit frukost och det känns nästan som att den ska komma tillbaka .......Är sjukt nervös nu alltså..
Inge vidare kul att säga hej då till H :( Kommer sakna honom grymt mycket,även fast han i ca1 vecka lovat att vaxa mina ben och axil(han e grym på det) så har han ännu inte gjort det, kul,,när ja åker om några timmar. Så nu är jag rätt förbannad och besviken på honom för den delen...
Mamma ska göra det på mig nu, får se hur mkt vi hinner,,annars får ja väl ta m mig rakhyveln på båten... vilket kommer bli ett helvete då vi knappt har tillgång till mer än ca 6 minuters dusch:P Så H lär få äta upp det här när jag kommer hem det ska ja säga!

Nu e vaxet varmt,,,önska mig lycka till, jag kommer DÖ!!!!:P

Packat och klart

Usch nerverna sätter verkligen fart när man packar,börjar nu fatta att jag ska åka iväg.....
Iaf klar med packningen nu, blev ändå inte så mkt som ja hade tänkt..kommer dock säkert inte använda allt ja har med haha:) Typiskt va:P

Just ja,allt löste sig med resan till Lysekil,blir att ta tåget till Göteborg imorn kl 14. Och där hämtar min mammas vännina upp mig,som jag btw aldrig träffat:P Så får jag sova hos henne o hennes familj,sen skjutsar dem mig till bussstationen kl typ 06.30 då jag tar bussen till Lysekil 07.10.

Kommer alltså inte kunna blogga from imorn runt 13. Men troligtvis kommer min syster eller H  att uppdatera dagligen med dag 1, dag 2 osv. Så jag kan skriva in allt när jag kommer hem på rätt dag, kommer skriva en liten dagbok under resan så:)
Kommer dock mobilblogga en gång innan jag går på båten :)

Nu ska jag träffa min älskling,,kommer sakna honom gryyyymt mycket,,,blir nog en o annan tår:(

Ha det så bra allesammans!

Resfeber?

Jag har haft så himla mycket att tänka på dessa dagar så ja har inte hunnit  eller orkat uppdatera.
Allt är iaf inköpt nu för resan, vilket känns himla bra:)
Träffade Kajsa nere på stan idag,självklart fick jag gå ner då dessa skitbussar går så konstigt på söndagar....
Kajsa ville iaf till Hälla och kolla en grej så vi tog bussen till Klockartorpet och gick sen ut dit hahaha:D
Trevligt att gå och snacka o så iaf:)
Köpte två nagellack på Kicks, kom på att jag har presentkort där så ja tog båda färgerna ja ville ha:)
Sen prövade jag lite short och tröjor på HM och bestämde mig för att köpa ett par korta svarta  som ja kan ha o sova i på båten. Hittade en übersnygg tröja där också men hade inte så mkt pengar:P

Blev iaf en fika på Maxi och sen träffade vi mamma och syrran på Kappahl så vi kunde åka med dem därifrån.
Trevlig dag:)
Förutom att allt typ blivit helt knas med resan till Lysekil.....Skulle kanske sova hos en som är där nere nu som ja känner,men han ska hem idag så det gick inte. Så då skulle ja ta tåget ner och sitta på bussstationen i Lysekil hela natten. Men sen så sa mamma att pappa kan låna bilen och skjutsa ner mig dit,, fatta 7 timmar i en bil:P Och att syrran o hennes kille kunde följa med,men de ville inte, och H vill inte heller för han tycker det blir konstigt att sitta själv i en bil i typ 7 timmar m pappa haha:)
Men nu håller mamma på och pratar i telefon m sin kompis kusin som bor i Göteborg om inte ja kan sova där och sen ta bussen kl 07.10 på tisdag morgon till Lysekil..haha har många alternativ så får se hur det blir:P

Känner mig jättestressad och har haft ont i magen i några dagar....usch va jobbigt det e:(
Ingen som känner någon o Lysekil som vill ta emot mig en natt nu på måndag?
Åhh varför ska allt vara så jobbigt för???
Har inte ens börjat packa...shit måste göra det nu..men hörs..

Ostindiefararen Götheborg

Så nu har jag iaf skickat in allt till VLT och också fått svar om när det ska vara med.
Imorn i VLT så kommer jag vara med på sida 5 som en "hylla".Inte mycket alls men något iaf haha:)

Så,det som jag har skrivit "hemligt" hela tiden om är just detta,att jag på tisdag den 28 juli mönstrar på som jungman på Ostindiefararen Götheborg! Jag kommer vara borta i hela 16 dagar. Min resa börjar i Lysekil där jag tar mina första steg på skeppet.Övernattar i hamnen 2 nätter och den 30 juli bär det av.
Jag är riktigt nervös om jag ska vara ärlig,jag åker iväg,alldeles själv utan att känna en enda människa ombord. Och när jag kliver av lär jag ha hittat en del vänner iaf:D
Så det är det jag varit ute och handlat till senaste veckan,gummistövlar,seglarhandskar,skor,underställ,hänglås,sovsäck...ja allt möjligt:P Har lite kvar att fica som det viktigaste...En väska att bära allt i haha:)
Vi som åker kommer inte ha så jättemycket utrymme för våra saker, utan kommer får ett varsitt bingfack som är 20X30X70. Alltså inte så stort alls, men som tur är så får vi "jobbarkläder" av dem,det vill säga jackor,byxor och regnkläder. Så behöver bara ta med nödvändiga saker. Bye Bye smink och platttång, hej naturlig och lockigt:D
Jag tror att jag kommer få en GRYM upplevelse, trots att det kanske kan bli en hel del tuffa dagar ombord.

Min huvuduppgift som jungman ombord är att tjänstgöra som däckselev, vilket innebär att jag hanterar skeppets segel och rigg efter instruktioner från min mastskeppare (vaktledare). Den tidstypiska riggen gör att segelhantering innebär en hel del klättrande i den 40 meter höga riggen. Fatta 40 meter HÖG och man ska klättra i den oavsett väder!!!!!
Och dygnsrytmen lär ändras då man som jungman blir  uppdelad i vaktlag och varje vaktlag arbetar fyra timmar och är sedan lediga åtta timmar. Under  vaktgången  tilldelas man olika poster. Det kan vara att stå till rors (styra skeppet), stå utkik, eller gå brandrond. Vi kommer också att få hjälpa till med matlagning i byssan (köket).

Men jag har inget ont att säga, detta ska bli en grym upplevelse trots att jag kommer lämna H här alldeles själv i 16 dagar...:(

Etappen ser ut såhär:
Lysekil:Skeppet kommer till Lysekil den 27 juli,jag mönstrar på den 28 juli och den 30 juli bär det av mot första destinationen för mig!
Halmstad: Där anländer vi till Halmstad Marinfestival den 31 juli och stannar till den 2 augusti.
Risör(Norge): Gästar vi Risör Träbåtsfestival under 6 augusti kl. 15.00 - 9 augusti kl. 21:00
Göteborg: Hemmet för skeppet,dit anländer vi den 11 augusti och jag mönstrar av den 12 augusti om jag inte stannar någon dag längre.

Götheborg blev påriggad den 21-22 mars och sen dess har hon varit ute och seglat 4 etapper,jag ska segla med den 5:e etappen.

Heldag med pappa

Åkte och träffade pappa kl 11 och har precis kommit hem nu:)
En hel dag med honom,var riktigt mysigt faktiskt,var runt lite överallt och köpte kläder och saker och käkade lunch och fika.

Morgonen började faktiskt riktigt bra, vaknade av att en kvinna ringde mig och sa att hon var från VLT. Någon hade tipsat henne om att jag ska iväg med ostindiefararen Götheborg (berättar mer om det sen). Hon ville göra en snabb intervju med mig så det blev o svara på lite frågar och berätta om båten.
Sen så skulle jag mail in en bild på mig till henne.

Efter detta var ja på bra humör och kunde inte sova så fixade frukost till H och mig, sömntuta som han e så gick han självklart inte upp:P men han e ju bara för söt när han ligger där o sover!

Cyklade hem och fixade mig och tog bussen ner till hamnen där ja mötte upp pappa och sen åkte vi ner på stan.
Började med en lunch på Hong Kong,oxfilé. Och vilken överraskning jag fick när jag träffade på både Danne och Daniel där:D Riktigt kul att träffa dem,var ju hur länge sen som helst.
Satt iaf och käka m pappa och prata och allt möjligt.
Gick sen till lite skoaffärer och leta skor,ingen lycka där. Så vi gick till Akademi bokhandel där jag köpte en almenacka/dagbok till resan.Köpte också ett par snygga shorts på Nya Thulins. Sen gick vi till Clas Ohlson och köpte hänglås,och sen tog vi bussen till Stenby där vi hyrde en bil, en Audi A4..wooow vad jag älskade den:D Sen åkte vi till biltema, köpte underställ,Team sportia och kolla skor,hitta ett par..tvekade, gick till Ica Maxi, hittade ett par,pappa gillade dem inte,åkte till skokanonen till ett par skor ja lagt undan,men ångra mig. Så vi åkte tillbaka till Team sportia och köpte dem skorna:)
Sen till Max då pappa var hungrig och sen skjutsade han hem mig. Hade en helt toppen dag!

Tävling!

Jag är med och tävlar om en babydoll hos Millah!
Håller verkligen tummarna, hade varit grymt kul att vinna den här!
Hur söt är den inte liksom? BTW så har ja gått ner två kilo:D
Så ännu en anledning att vinna denna,perfekt till den nya kroppen jag förhoppningsvis får:P

Tretorn

Åh äntligen hemma! Har varit runt typ överallt och med min träningsvärk så ajjjjjj!
Men det var trevligt:) Åkte till Coop först m mamma och moster,hade sett ett par snygga skor igår som ja tyckte mamma skulle ha så hon köpte dem. Och sen är min moster världens underbaraste:) Hon köpte ett par Tretorn stövlar till mig,hon visste att jag kommer behöva dem nu i slutet av Juli så hon var gullig och köpte dem!

Sen åkte vi vidare till Maxi där jag köpte lunch, 150 g skinka och några valnötter/cashewnötter. Hann inte hem till lunchdags så därav den enkla lunchen:)
Sen åkte vi till Onoff och kollade på lite saker till min moster och sen till Intersport där jag köpte en fleecetröja,måste ha den i slutet av juli,annars hade ja aldrig köpt en fleecetröja:P
Tur att den var på rea, 100kr:D

Ska laga lite mellanmål nu, blir tonfisk med haricovertbönor och rödlök:)
Sen träning!
Intervall och magträning rättare sagt.

Lårdominant träning

Vilket underbart varmt väder vi har här idag! Sommarn kanske börjar komma nu sakta men säkert.

Gick upp kl 07.15 imorse och käkade frukost.
100 g skinka
1 ägg
1 tomat
1 bit gurka
1 bit vattenmelon.

Det är praktiskt taget det jag ätit varje morgon nu, bortsätt från melonen då.

4 timmar senare  blev det mellanmål:
100 g kycklingfärs
1 tomat
1 bit vattenmelon

Inte så gott o käka bara ren kycklingfärs ska jag säga:P

Tränade ben igår,lårdominant.... WOW vilken galen träningsvärk jag har idag alltså,speciellt i stjärten då jag körde utfall för första gången faktiskt:P Dessa dagar har jag kört mycket övningar jag aldrig gjort tidigare. Så det är verkligen ett helt nytt träningsupplägg.
Och inte hjälpte det att jag hade kvar träningsvärken från förra benpasset för några dar sen:P

Skulle åka hem m mamma kl 2 då hon slutade,men så ringer hon o säger att nyckeln har brytits av i låset(!) så jag tar mina inlines och åker till jobbet och sen kör jag cykeln på framdäcket hela vägen till H så den slipper stå på hennes jobb...
Snacka om att jag var död när mamma och jag kom hem!
Ska sticka iväg och handla lite nu och kolla på lite nödvändigheter. Ska sen fixa in alla bilder ja har på datorn,har varit lite seg på den fronten:P

12 veckors diet

Jag har varit riktigt dålig på att uppdatera.Har tillbringat hela dagarna till att planera mat.handla mat och sovit typ:P
I måndags började H och jag på en 12 veckors lång diet som innebär regelbunda måltider 6 gånger per dag. Så har haft fullt upp med att stå framför spisen hela dagarna:P
Sover också sjukt mycket då man blir så seg av att inte äta kolhydrater, vilket jag inte alls är van vid att skippa. Så trött blir man.
Men ska hjälpa H och fixa laxen nu men ska skriva lite mer när jag har tid, har bara en dator här nu så kan inte skriva jämt.

Börjat med nytt träningssett nu med dieten och än så länge så har det varit helt okej:)
Dock har ja såå ont i knät idag så att gå på löpbandet var ett rent helvete.
Måste ringa läkaren imorn,,har varit där så himla många gånger pga knät nu så åhhh...börjar bli jobbit...

God natt!

Myskväll

Idag blri det en riktigt mysig hemmakväll:)
H står och lagar mat,stek med hemmagjord potatisgratäng och hemmagjord bearrneissås medans jag sitter med min martini i handen:) hahaha:D
Ska bli riktigt gott faktiskt,börjar dock känna mig liiite lullig:P
Hs mamma ska äta med oss men sen sticker hon så vi blir själv hemma.
Undra vad man ska hitta på;)

Några tips?

...

Skulle träna idag men hade så ont i ryggen så sket i det.
Ska ta och lägga mig,orkar inte skriva så mkt mer

lugnt

VArit en lugn dag idag, ute och käkat och gått lite på power meet.
skriver mer imorn

uppdrag nr 2

Har precis kollat klart på filmen om sommarens äventyr som jag började kolla på igår.
Var helt underbart, blev ju lite avis på de som fick göra det för några år sedan!
*Längtar*

Är lite smått uttråkad nu då det inte finns något att göra,ska nog ta o käka lunch snart,sen blir det en promenad ner till Lögarängen eller bussen ner på stan, för kl 16.00 ska jag ner som praktisernade FH på Powermeet. Blir mitt andra uppdrag som Första Hjälpare. Ska bli skoj,dock trist med detta väder,har slutat regna nu så får hoppas det håller sig, har ju ännu inte fått min jacka så.

Syrran har ännu inte kommit hem med kameran så har ingen möjlighet att lägga upp bilderna från stockholm och alla nya kläder....Ska smsa och kolla när jag får den.

sitter och käkar en mysig frukost

sitter och käkar en mysig frukost alldeles själv i mörkret.så äckligt väder ute,vaknade av att huset skakade av åskan.Varför detta väder idag?på powermeet o allt. Hur är vädret hos er?

Nervöst

Precis kommit hem från gymmet, vart ett helt okej Axelpass faktiskt, dock kör jag inte alls på de vikterna jag brukar haha:)
Var ju trots allt 3 veckor sen sist så jag går på lugnt.
Var ute med H och lekte med hunden först dock.

Innan H hämtade mig satt jag och kollade på en film om det som jag ska göra i slutet av Juli, riiktigt spännande och jag blev riktigt taggad, och nervös:P

Har lite saker kvar att köpa och så innan dess dock....speciellt ett par skor...hm..vet inte riktigt vart jag ska få tag på ett bra par...

Aja sover iaf hemma idag, morsan har redan gått och lagt sig så jag ska sitta uppe och kolla på tv ett tag..
Och dricka lite fullkornsvälling hahaha:D  Ja,jag tycker det är grymt gott:P

Någon som också tycker det?

Ska ta och värma lite nu, trevlig kväll!

Åt helvete långt bort

Nyss kommit hem och det är fan underbart!
Den här värmen alltså...wow..Satt utanför H och solade och gud va varmt det var alltså...Helt klibbigt och äckligt!

Annars har dagen varit en skitdag,,,fattar inte att allt  bara e åt helvete...
Vill bara bort härifrån ..lång åt helvete bort! Slippa allt och alla, det hade varit underbart....

Body!

God morgon, idag har jag varit vaken ett bra tag faktiskt:)
Vaknade redan kl 9 och satte mig och läste H´s Body tidningar. Känner att jag verkligen måste komma igång med träningen på allvar.