Lugn dag

Vaknade rätt sent idag,var så skönt o ligga kvar i sängen med älsklingen:)
Mamma ringde och frågade om jag skulle med ut och handla så det var bara och klä på sig och käka lite frukost och sen åka.

Blev inte så mycket handlat åt mig, köpte bara ett packet Rosenrot som sägs vara bra för koncenrationen osv.
Får se om det funkar då....
Åkte sen ut till morfars grav och tände lite ljus innan vi åkte och köpte en tårta, swartzwaldtårta...muums:D
För att moster fyller ju år idag, och så köpte vi en bok till henne också och en till mig:D
Verkar vara himla bra den jag köpte, Spiraltrappan "Min väg ur mörkret"  av Karen Armstrong.
Handlar om  författarens liv när hon lämnar klostret hon bott i under 7 år.
Finns en bok innan den här där man får läsa om tiden i klostret, den heter Genom den trånga porten : mina sju år i kloster.

Här kan ni ju iaf läsa baksidan på böckerna:

GENOM DEN TRÅNGA PORTEN

"När Karen Armstrong var sjutton år tog hon det avgörande steget att gå i kloster. Hennes övertygelse var stark och hennes längtan efter Gud stor, och inte ens föräldrarnas tveksamhet kunde hindra henne. Tiden i klostret - först som postulant, sedan som novis och slutligen som nunna - präglades av fasta regler och hård disciplin. Bland det svåraste var att jagkänslan skulle skalas av och brytas ner. Och att inte få använda sin begåvning och sitt rika intellekt blev till slut outhärdligt. Genom den trånga porten, som nu kommer i nyutgåva, ger en unik inblick i livet innanför klostrets murar, men det är framför allt en inträngande skildring av en ung flickas strid att hitta sig själv och sin plats i tillvaron. Det är en livfull och engagerande berättelse ur verkligheten, lika spännande som en roman..."


SPIRALTRAPPAN

"I Spiraltrappan möter vi henne när hon tar det stora steget att lämna klostret och hamnar i en för henne helt okänd värld: studentlivet i Oxford. Det är 1969 Beatles, minikjolar och fri kärlek, en total kontrast till hennes gamla liv. Det blir en omtumlande tid, hon lyckas så småningom skapa nya relationer till sina närmaste, finna vänner och leva ett aktivt liv men känslan av att vara en outsider kommer att bestå. Så följer vi Karen när hennes liv går upp och ner, i yttre och inre mening. Hon återfår förmågan att tänka fritt och hennes studier leder henne in på nya och fria vägar. Hon har inte längre kristendomen som utgångspunkt och eftersom hon nu inte har någon konfessionell tillhörighet kan hon skriva fritt om alla religioner. Och samtidigt förstår hon att hon funnit det hon hela tiden sökt: en andlighet som befriar och förlöser och inte sätter gränser och förtrycker. Spiraltrappan är en oavbrutet fängslande berättelse om en livsresa, om identitet och sökande efter mål och mening i livet. En hoppfull och mycket inspirerande skildring"


Glömde dock Spiraltrappan hemma idag så blir och läsa den imorn istället:, eller om jag ska köpa första boken innan jag läser Sprialtrappan:)
Ska nog kanske ner på stan imorgon och då SKA det blir något köpt haha , eller så åkter jag till gudsyster i Köping, får se hur det blir.

Ska ta och kika runt lite nu.

Go'natt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0